Rabu, 31 Mei 2017

CikguF-EduTech : Aplikasi Tekno-ICT Pdpc Abad Ke 21

Satu aplikasi terbaru yang telah dibangunkan oleh Cikgu Fadzil dari PKG Komplek Uda, Johor Bahru. Dengan hanya satu aplikasi ini, anda boleh mendapat maklumat dna tutorial interaktif untuk pelbagai 'tools' PdPc PA21. Mari kita selidik apakah pengisian dalam aplikasi ini.


Anugerah Perkhidmatan Cemerlang (APC) 2015 -"Special Merit" dalam 1BESTARINET TEACHER AWARDS 2015 -"Statewide Winners" dalam 1BESTARINET TEACHER AWARDS 2015 - Anugerah Guru ICT Daerah Johor Bahru Tahun 2015 - Speaker Google Education On Air (Peringkat Kebangsaan 2015) - Speaker Frogasia “Leaps Of Knowledge Conference”(Peringkat Kebangsaan 2015) - Google Certified Teacher Level 1 (2015) - Google Certified Teacher Level 2 (2016) - Anugerah Guru Advokasi VLE Platinum (2016) - Anugerah Guru Advokasi VLE Gold (2016) - Pingat Gangsa Pertandingan Amalan Terbaik PdP Abad Ke-21(Peringkat Kebangsaan Tahun 2016) Anjuran IPG - Anugerah Inovasi Teknologi Maklumat (ICT) Peringkat Jabatan Pendidikan Negeri Johor (JPNJ) Tahun 2016 - Anugerah Ikon Guru Advokasi VLE Negeri Johor (2016) - Anugerah Amalan Terbaik VLE PdP Negeri Johor (2016)

Cheap Offers: http://bit.ly/gadgets_chea
Pencapaian - Anugerah Perkhidmatan Cemerlang (APC) 2015 -"Special Merit" dalam 1BESTARINET TEACHER AWARDS 2015 -"Statewide Winners" dalam 1BESTARINET TEACHER AWARDS 2015 - Anugerah Guru ICT Daerah Johor Bahru Tahun 2015 - Speaker Google Education On Air (Peringkat Kebangsaan 2015) - Speaker Frogasia “Leaps Of Knowledge Conference”(Peringkat Kebangsaan 2015) - Google Certified Teacher Level 1 (2015) - Google Certified Teacher Level 2 (2016) - Anugerah Guru Advokasi VLE Platinum (2016) - Anugerah Guru Advokasi VLE Gold (2016) - Pingat Gangsa Pertandingan Amalan Terbaik PdP Abad Ke-21(Peringkat Kebangsaan Tahun 2016) Anjuran IPG - Anugerah Inovasi Teknologi Maklumat (ICT) Peringkat Jabatan Pendidikan Negeri Johor (JPNJ) Tahun 2016 - Anugerah Ikon Guru Advokasi VLE Negeri Johor (2016) - Anugerah Amalan Terbaik VLE PdP Negeri Johor (2016)

Cheap Offers: http://bit.ly/gadgets_cheap
Pelancaran Aplikasi Mobile "CikguF-EduTech" May 2017 12 posted by Mohd Fadzil on PAK21 No comments Salam & Selamat Sejahtera (1) Sempena Hari Guru, kami ingin melancarkan & berkongsi sebuah Aplikasi Mobile Untuk Guru iaitu Sebuah Aplikasi Tutorial Penggunaan Teknologi dalam Pembelajaran & Pemudahcaraan (PDPc) (2) Keperluan Aplikasi ini ialah Peranti Pintar Android dan talian internet (Tanpa Internet Aplikasi ini tidak berfungsi). Review Aplikasi (3) Dapatkan Aplikasi di Google Play iaitu CikguF-EduTech https://play.google.com/store/apps/details?id=cikgu.fadzil.edutech (4) Kelebihan Aplikasi ; -Percuma -Panduan aplikasi trending seperti G-Suite, Frog VLE , Kahoot, Padlet dan lain-lain dalam Versi Bahasa Melayu [BM]. -Penggunaan Storan yang kecil (0.89MB) -Teknologi Embed (Panduan Video) -Menu Download Bahan Nota (.pdf) -Panduan Video boleh Share ke media sosial (Facebook, Twitter, Google+, & Telegram) (5) Selepas anda cuba menggunakannya saya meminta jasa baik anda untuk menjawab soal selidik berikut untuk membolehkan pasukan pembangunan kami membuat analisis bagi melengkapkan kajian kami. https://goo.gl/forms/fLkoUe732C9bAfyY2 * Sebarkan Aplikasi ini untuk rakan-rakan pendidik anda semua. Terima Kasih. -Team Develepor "CikguF-EduTech" - #CikguF Pemikiran Komputasional - "Artikel Review" Apr 2017 25 posted by Mohd Fadzil on PAK21 No comments Pemikiran Komputasional Menurut pencetus dan pengasas pemikiran komputasional, Jeannate M Wing, pemikiran ini boleh ditafsirkan sebagai – “membina kuasa dan proses penyelesaian secara pengkomputeran, sama ada dilaksanakan oleh manusia atau mesin”. Dalam erti kata lain, Pemikiran Komputasional merupakan proses penyelesaian masalah yang memerlukan usaha meleraikan sesuatu masalah kepada komponen yang lebih kecil (Decomposition), cuba merumuskan idea ataupun maklumat yang penting dan relevan (Abstraction), mengecam corak (Pattern Recognition) yang membolehkan perancangan penyelesaian yang tepat bagi mengelakkan ulangan dan tindakan yang kurang releven. Individu perlu menggunakan pemikiran logikal (Logical Reasoning) bagi mengenalpasti maklumat yang penting dan mengaturkan langkah penyelesaian mengikut turutan yang logikal (Algorithm), menilai pemilihan dan keputusan yang telah dilakukan bagi menguji kesahihan dan keboleh laksanaan prosedur tersebut (Evaluation). Pemikiran Komputasional (CT) merupakan proses penyelesaian masalah yang memerlukan usaha memecahkan sesuatu masalah kepada komponen yang lebih kecil (Decompose), cuba mengekstrak idea ataupun maklumat yang penting dan relevan (Abstraction), mengenali corak (Pattern) yang membolehkan perancangan penyelesaian yang tepat bagi mengelakkan ulangan dan tindakan yang kurang releven supaya meningkatkan keberkesanan proses penyelesaian masalah tersebut. Individu perlu menggunakan pemikiran logikal (Logical Reasoning) bagi mengenalpasti maklumat yang penting dan mengaturkan langkah penyelesaian mengikut turutan yang logikal (Algorithm), menilai pemilihan dan keputusan yang telah dilakukan bagi menguji kesahihan dan keboleh laksanaan prosedur tersebut (Evaluation). Kenyataan tersebut disokong oleh Csizmadia, A. et al. (2015) yang menyatakan Pemikiran Komputasional merupakan proses penyelesaian masalah yang memerlukan usaha memecahkan sesuatu masalah kepada komponen yang lebih kecil (Decompose), cuba mengekstrak idea ataupun maklumat yang penting dan relevan (Abstraction), mengenali corak (Pattern) yang membolehkan perancangan penyelesaian yang tepat bagi mengelakkan ulangan dan tindakan yang kurang releven supaya meningkatkan keberkesanan proses penyelesaian masalah tersebut. Individu perlu menggunakan pemikiran logikal (Logical Reasoning) bagi mengenalpasti maklumat yang penting dan mengaturkan langkah penyelesaian mengikut turutan yang logikal (Algorithm), menilai pemilihan dan keputusan yang telah dilakukan bagi menguji kesahihan dan keboleh laksanaan prosedur tersebut (Evaluation). Pemikiran Komputasional merupakan satu set konsep, aplikasi, perkakasan dan kemahiran sains komputer yang membantu manusia memahami tingkah laku manusia, menyelesaikan masalah yang dihadapi dalam kehidupan seharian serta mereka bentuk sistem (The National Academic Press, 2010). Jeannette Wing dari Carnegie Mellon Universtiy merupakan master mind yang memulakan pergerakan memperkenalkan pemikiran computasional pada tahun 2006. (The National Academic Press, 2010). Menurut Swaid (2015), institusi akademik, dalam usaha untuk menyediakan graduan mereka kepada tenaga kerja berasaskan pengkomputeran, kerja-kerja menanam Pemikiran Komputasional (CT) di seluruh bidang STEM untuk membangunkan analisis dan kemahiran menyelesaikan masalah di kalangan pelajar-pelajar mereka. Menurutnya lagi Pemikiran Komputasional melibatkan penyelesaian masalah, mereka bentuk sistem, dan memahami tingkah laku manusia, dengan melukis pada konsep-konsep asas kepada Sains Komputer dan juga Pemikiran Komputasional termasuk pelbagai alat pemikiran yang mencerminkan keluasan bidang Sains Komputer. Csizmadia, A. et al. (2015) menyatakan Pemikiran Komputasional menyediakan kerangka kerja yang kuat untuk belajar pengkomputeran, dengan aplikasiyang meluas di luar Komputasional itu sendiri. Ia adalah proses mengiktiraf aspek Komputasional di dunia yang mengelilingi kita dan meruapakan alat aplikasi dan teknik dari Pemikiran Komputasional untuk memahami dan sebab berkaitan persekitaran semula jadi, sosial dan proses dan kepintaran buatan . Ia membolehkan murid untuk menangani masalah, untuk memecahkan masalah ke dalam bentuk pecahan kecil dan merangka algoritma untuk menyelesaikannya. Pemikiran Komputasional merupakan kaedah literasi baru Abad ke-21 kerana proses berfikir yang terlibat dalam kaedah tersebut dapat merumuskan formula masalah dan supaya penyelesaian masalah dapat diwakili dalam bentuk yang berkesan yang ditunjukkan oleh agen pemprosesan maklumat. ( Swaid, 2015). Pemikiran Komputasional adalah satu kemahiran hidup yang sangat penting di mana semua murid pada masa kini perlu berkembang berdasarkan konsep tersebut. Ianya penting dalam memahami dunia kini yang berkembang dengan luas secara digital. Oleh itu, Pemikiran Komputasional merupakan satu konsep yang penting dalam mewujudkan tambahan pengajian baru dalam subjek Pengkomputeran (Csizmadia, A. et al. ,2015) Kesimpulannya dalam jurnal-jurnal tersebut kita boleh melihat dengan jelas idea dan kajian penulis-penulis tersebut dan dapat dirumuskan persekitaran Pemikiran Komputasional merupakan penekanan yang penting dalam menuju ke masa depan selaras dengan agenda pembelajaran Abad ke- 21. Adalah menjadi hasrat semua pihak dalam sektor pendidikan untuk mejayakan persekitaran pembelajaran positif. REFERENCE Swaid, S. I. (2015). Bringing computational thinking to STEM education. Procedia Manufacturing, 3(Ahfe), 3657–3662. Csizmadia, A. et al. (2015). Computasional thinking: a guide for teachers. Akses pada 24 April 2017 daripada http://computingatschool.org.uk Sekian, Terima kasih. 12345...117» Fadzil Hanid. Powered by Blogger. Total Pageviews Sparkline 2,279,100 JADUAL HARIAN PENGENALAN Blog ini bermula pada Tahun 2008 dengan objektif asal ketika itu adalah sebagai medium penyampaian kepada mahasiswa UTHM daripada penulis sebagai MPPUTHM Sesi 08/09. Blog ini diteruskan sekarang sebagai medium penulis sebagai seorang Cikgu kini. Nama Blog ini akan terus kekal seperti sedia ada. =) Hubungi saya : +60137107705 fadzil.mpputhm@gmail.com Sign In Sign Out SeLaMaT DaTaNG أهلا وسهلا 欢迎 いらしゃいます WeLc0ME 반가이 맞다 வணக்கம் On-Line widgeo.net Latar Belakang Pendidikan ; Tadika Kemas Kg. Tersusun, Gopeng, Perak Sek. Ren. Keb. Sg. Tua Baharu, Selangor Sek. Ren. Keb. Peringgit, Melaka Sek. Men. Keb. Munshi Abdullah, Melaka Sek. Men. Teknik Jasin, Melaka Sek. Men. Teknik Wakaf Tembusu, Terengganu. Politeknik Dungun Terengganu Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM) Aktiviti/ Jawatan AJK Kelab Pendidikan Teknik & Vokasional UTHM 06/07 Naib Yang Di-Pertua Majlis Perwakilan Pelajar UTHM 07/08 Yang Di-Pertua Majlis Perwakilan Pelajar UTHM 08/09 Pengasas & Presiden Pertama Kelab 1 Malaysia UTHM 09/10 Karier Juruteknik Debug PLO30 Flextronic Melaka 2006 Guru Praktikal Sek. Men. Vokasional Kuala Terengganu 2011 Guru Sek.Men.Keb. Dato` Usman Awang, JB, Johor 2012 Pegawai Teknologi Pendidikan PKG Kompleks Uda 2016 Pencapaian - Anugerah Perkhidmatan Cemerlang (APC) 2015 -"Special Merit" dalam 1BESTARINET TEACHER AWARDS 2015 -"Statewide Winners" dalam 1BESTARINET TEACHER AWARDS 2015 - Anugerah Guru ICT Daerah Johor Bahru Tahun 2015 - Speaker Google Education On Air (Peringkat Kebangsaan 2015) - Speaker Frogasia “Leaps Of Knowledge Conference”(Peringkat Kebangsaan 2015) - Google Certified Teacher Level 1 (2015) - Google Certified Teacher Level 2 (2016) - Anugerah Guru Advokasi VLE Platinum (2016) - Anugerah Guru Advokasi VLE Gold (2016) - Pingat Gangsa Pertandingan Amalan Terbaik PdP Abad Ke-21(Peringkat Kebangsaan Tahun 2016) Anjuran IPG - Anugerah Inovasi Teknologi Maklumat (ICT) Peringkat Jabatan Pendidikan Negeri Johor (JPNJ) Tahun 2016 - Anugerah Ikon Guru Advokasi VLE Negeri Johor (2016) - Anugerah Amalan Terbaik VLE PdP Negeri Johor (2016)

Cheap Offers: http://bit.ly/gadgets_cheap
Pelancaran Aplikasi Mobile "CikguF-EduTech" May 2017 12 posted by Mohd Fadzil on PAK21 No comments Salam & Selamat Sejahtera (1) Sempena Hari Guru, kami ingin melancarkan & berkongsi sebuah Aplikasi Mobile Untuk Guru iaitu Sebuah Aplikasi Tutorial Penggunaan Teknologi dalam Pembelajaran & Pemudahcaraan (PDPc) (2) Keperluan Aplikasi ini ialah Peranti Pintar Android dan talian internet (Tanpa Internet Aplikasi ini tidak berfungsi). Review Aplikasi (3) Dapatkan Aplikasi di Google Play iaitu CikguF-EduTech https://play.google.com/store/apps/details?id=cikgu.fadzil.edutech (4) Kelebihan Aplikasi ; -Percuma -Panduan aplikasi trending seperti G-Suite, Frog VLE , Kahoot, Padlet dan lain-lain dalam Versi Bahasa Melayu [BM]. -Penggunaan Storan yang kecil (0.89MB) -Teknologi Embed (Panduan Video) -Menu Download Bahan Nota (.pdf) -Panduan Video boleh Share ke media sosial (Facebook, Twitter, Google+, & Telegram) (5) Selepas anda cuba menggunakannya saya meminta jasa baik anda untuk menjawab soal selidik berikut untuk membolehkan pasukan pembangunan kami membuat analisis bagi melengkapkan kajian kami. https://goo.gl/forms/fLkoUe732C9bAfyY2 * Sebarkan Aplikasi ini untuk rakan-rakan pendidik anda semua. Terima Kasih. -Team Develepor "CikguF-EduTech" - #CikguF Pemikiran Komputasional - "Artikel Review" Apr 2017 25 posted by Mohd Fadzil on PAK21 No comments Pemikiran Komputasional Menurut pencetus dan pengasas pemikiran komputasional, Jeannate M Wing, pemikiran ini boleh ditafsirkan sebagai – “membina kuasa dan proses penyelesaian secara pengkomputeran, sama ada dilaksanakan oleh manusia atau mesin”. Dalam erti kata lain, Pemikiran Komputasional merupakan proses penyelesaian masalah yang memerlukan usaha meleraikan sesuatu masalah kepada komponen yang lebih kecil (Decomposition), cuba merumuskan idea ataupun maklumat yang penting dan relevan (Abstraction), mengecam corak (Pattern Recognition) yang membolehkan perancangan penyelesaian yang tepat bagi mengelakkan ulangan dan tindakan yang kurang releven. Individu perlu menggunakan pemikiran logikal (Logical Reasoning) bagi mengenalpasti maklumat yang penting dan mengaturkan langkah penyelesaian mengikut turutan yang logikal (Algorithm), menilai pemilihan dan keputusan yang telah dilakukan bagi menguji kesahihan dan keboleh laksanaan prosedur tersebut (Evaluation). Pemikiran Komputasional (CT) merupakan proses penyelesaian masalah yang memerlukan usaha memecahkan sesuatu masalah kepada komponen yang lebih kecil (Decompose), cuba mengekstrak idea ataupun maklumat yang penting dan relevan (Abstraction), mengenali corak (Pattern) yang membolehkan perancangan penyelesaian yang tepat bagi mengelakkan ulangan dan tindakan yang kurang releven supaya meningkatkan keberkesanan proses penyelesaian masalah tersebut. Individu perlu menggunakan pemikiran logikal (Logical Reasoning) bagi mengenalpasti maklumat yang penting dan mengaturkan langkah penyelesaian mengikut turutan yang logikal (Algorithm), menilai pemilihan dan keputusan yang telah dilakukan bagi menguji kesahihan dan keboleh laksanaan prosedur tersebut (Evaluation). Kenyataan tersebut disokong oleh Csizmadia, A. et al. (2015) yang menyatakan Pemikiran Komputasional merupakan proses penyelesaian masalah yang memerlukan usaha memecahkan sesuatu masalah kepada komponen yang lebih kecil (Decompose), cuba mengekstrak idea ataupun maklumat yang penting dan relevan (Abstraction), mengenali corak (Pattern) yang membolehkan perancangan penyelesaian yang tepat bagi mengelakkan ulangan dan tindakan yang kurang releven supaya meningkatkan keberkesanan proses penyelesaian masalah tersebut. Individu perlu menggunakan pemikiran logikal (Logical Reasoning) bagi mengenalpasti maklumat yang penting dan mengaturkan langkah penyelesaian mengikut turutan yang logikal (Algorithm), menilai pemilihan dan keputusan yang telah dilakukan bagi menguji kesahihan dan keboleh laksanaan prosedur tersebut (Evaluation). Pemikiran Komputasional merupakan satu set konsep, aplikasi, perkakasan dan kemahiran sains komputer yang membantu manusia memahami tingkah laku manusia, menyelesaikan masalah yang dihadapi dalam kehidupan seharian serta mereka bentuk sistem (The National Academic Press, 2010). Jeannette Wing dari Carnegie Mellon Universtiy merupakan master mind yang memulakan pergerakan memperkenalkan pemikiran computasional pada tahun 2006. (The National Academic Press, 2010). Menurut Swaid (2015), institusi akademik, dalam usaha untuk menyediakan graduan mereka kepada tenaga kerja berasaskan pengkomputeran, kerja-kerja menanam Pemikiran Komputasional (CT) di seluruh bidang STEM untuk membangunkan analisis dan kemahiran menyelesaikan masalah di kalangan pelajar-pelajar mereka. Menurutnya lagi Pemikiran Komputasional melibatkan penyelesaian masalah, mereka bentuk sistem, dan memahami tingkah laku manusia, dengan melukis pada konsep-konsep asas kepada Sains Komputer dan juga Pemikiran Komputasional termasuk pelbagai alat pemikiran yang mencerminkan keluasan bidang Sains Komputer. Csizmadia, A. et al. (2015) menyatakan Pemikiran Komputasional menyediakan kerangka kerja yang kuat untuk belajar pengkomputeran, dengan aplikasiyang meluas di luar Komputasional itu sendiri. Ia adalah proses mengiktiraf aspek Komputasional di dunia yang mengelilingi kita dan meruapakan alat aplikasi dan teknik dari Pemikiran Komputasional untuk memahami dan sebab berkaitan persekitaran semula jadi, sosial dan proses dan kepintaran buatan . Ia membolehkan murid untuk menangani masalah, untuk memecahkan masalah ke dalam bentuk pecahan kecil dan merangka algoritma untuk menyelesaikannya. Pemikiran Komputasional merupakan kaedah literasi baru Abad ke-21 kerana proses berfikir yang terlibat dalam kaedah tersebut dapat merumuskan formula masalah dan supaya penyelesaian masalah dapat diwakili dalam bentuk yang berkesan yang ditunjukkan oleh agen pemprosesan maklumat. ( Swaid, 2015). Pemikiran Komputasional adalah satu kemahiran hidup yang sangat penting di mana semua murid pada masa kini perlu berkembang berdasarkan konsep tersebut. Ianya penting dalam memahami dunia kini yang berkembang dengan luas secara digital. Oleh itu, Pemikiran Komputasional merupakan satu konsep yang penting dalam mewujudkan tambahan pengajian baru dalam subjek Pengkomputeran (Csizmadia, A. et al. ,2015) Kesimpulannya dalam jurnal-jurnal tersebut kita boleh melihat dengan jelas idea dan kajian penulis-penulis tersebut dan dapat dirumuskan persekitaran Pemikiran Komputasional merupakan penekanan yang penting dalam menuju ke masa depan selaras dengan agenda pembelajaran Abad ke- 21. Adalah menjadi hasrat semua pihak dalam sektor pendidikan untuk mejayakan persekitaran pembelajaran positif. REFERENCE Swaid, S. I. (2015). Bringing computational thinking to STEM education. Procedia Manufacturing, 3(Ahfe), 3657–3662. Csizmadia, A. et al. (2015). Computasional thinking: a guide for teachers. Akses pada 24 April 2017 daripada http://computingatschool.org.uk Sekian, Terima kasih. 12345...117» Fadzil Hanid. Powered by Blogger. Total Pageviews Sparkline 2,279,100 JADUAL HARIAN PENGENALAN Blog ini bermula pada Tahun 2008 dengan objektif asal ketika itu adalah sebagai medium penyampaian kepada mahasiswa UTHM daripada penulis sebagai MPPUTHM Sesi 08/09. Blog ini diteruskan sekarang sebagai medium penulis sebagai seorang Cikgu kini. Nama Blog ini akan terus kekal seperti sedia ada. =) Hubungi saya : +60137107705 fadzil.mpputhm@gmail.com Sign In Sign Out SeLaMaT DaTaNG أهلا وسهلا 欢迎 いらしゃいます WeLc0ME 반가이 맞다 வணக்கம் On-Line widgeo.net Latar Belakang Pendidikan ; Tadika Kemas Kg. Tersusun, Gopeng, Perak Sek. Ren. Keb. Sg. Tua Baharu, Selangor Sek. Ren. Keb. Peringgit, Melaka Sek. Men. Keb. Munshi Abdullah, Melaka Sek. Men. Teknik Jasin, Melaka Sek. Men. Teknik Wakaf Tembusu, Terengganu. Politeknik Dungun Terengganu Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM) Aktiviti/ Jawatan AJK Kelab Pendidikan Teknik & Vokasional UTHM 06/07 Naib Yang Di-Pertua Majlis Perwakilan Pelajar UTHM 07/08 Yang Di-Pertua Majlis Perwakilan Pelajar UTHM 08/09 Pengasas & Presiden Pertama Kelab 1 Malaysia UTHM 09/10 Karier Juruteknik Debug PLO30 Flextronic Melaka 2006 Guru Praktikal Sek. Men. Vokasional Kuala Terengganu 2011 Guru Sek.Men.Keb. Dato` Usman Awang, JB, Johor 2012 Pegawai Teknologi Pendidikan PKG Kompleks Uda 2016 Pencapaian - Anugerah Perkhidmatan Cemerlang (APC) 2015 -"Special Merit" dalam 1BESTARINET TEACHER AWARDS 2015 -"Statewide Winners" dalam 1BESTARINET TEACHER AWARDS 2015 - Anugerah Guru ICT Daerah Johor Bahru Tahun 2015 - Speaker Google Education On Air (Peringkat Kebangsaan 2015) - Speaker Frogasia “Leaps Of Knowledge Conference”(Peringkat Kebangsaan 2015) - Google Certified Teacher Level 1 (2015) - Google Certified Teacher Level 2 (2016) - Anugerah Guru Advokasi VLE Platinum (2016) - Anugerah Guru Advokasi VLE Gold (2016) - Pingat Gangsa Pertandingan Amalan Terbaik PdP Abad Ke-21(Peringkat Kebangsaan Tahun 2016) Anjuran IPG - Anugerah Inovasi Teknologi Maklumat (ICT) Peringkat Jabatan Pendidikan Negeri Johor (JPNJ) Tahun 2016 - Anugerah Ikon Guru Advokasi VLE Negeri Johor (2016) - Anugerah Amalan Terbaik VLE PdP Negeri Johor (2016)

Cheap Offers: http://bit.ly/gadgets_cheap
Anugerah Perkhidmatan Cemerlang (APC) 2015 -"Special Merit" dalam 1BESTARINET TEACHER AWARDS 2015 -"Statewide Winners" dalam 1BESTARINET TEACHER AWARDS 2015 - Anugerah Guru ICT Daerah Johor Bahru Tahun 2015 - Speaker Google Education On Air (Peringkat Kebangsaan 2015) - Speaker Frogasia “Leaps Of Knowledge Conference”(Peringkat Kebangsaan 2015) - Google Certified Teacher Level 1 (2015) - Google Certified Teacher Level 2 (2016) - Anugerah Guru Advokasi VLE Platinum (2016) - Anugerah Guru Advokasi VLE Gold (2016) - Pingat Gangsa Pertandingan Amalan Terbaik PdP Abad Ke-21(Peringkat Kebangsaan Tahun 2016) Anjuran IPG - Anugerah Inovasi Teknologi Maklumat (ICT) Peringkat Jabatan Pendidikan Negeri Johor (JPNJ) Tahun 2016 - Anugerah Ikon Guru Advokasi VLE Negeri Johor (2016) - Anugerah Amalan Terbaik VLE PdP Negeri Johor (2016)

Cheap Offers: http://bit.ly/gadgets_cheap
1. Pada muka depan atau 'home' anda akan dipaparkan dengan arahan ringkas untuk pelayaran aplikasi.


2. Pada menu utama, anda boleh memilih bahagian yang ingin diterokai. Ada Frog VLE, G-Suite, Top 10 Tools dan bermacam-macam lagi.



3. Pada bahagian G-Suite, anda boleh pilih daripada pelbagai produk Google. Ada tutorial dan panduan dalam bentuk video interaktif yang telah dirakamkan khas oleh Cikgu Fadzil selaras dengan situasi PdPc dalam kelas yang sebenar.  



4. Masih tidak jelas dengan Frog VLE. Jangan risau, rujuk pada panduan Frog VLE. Ada untuk Admin, PdPc, FrogPlay (menarik!).


5. Nak lebih variasi, terokai 10 aplikasi terhangat masa kini yang disertakan dengan tutorial.
Antaranya Kahoot!, Padlet, Mobizen dan AirMore.




6. Untuk maklumat lanjut, pautan dan maklumat juga disertakan.




Di sini saya sertakan Pros dan Cons:
Pros
1. Navigasi mudah dan cepat. Agak ringan dan tiada animasi berat. Mudah untuk difahami.
2. Ada video yang jelas sebeagai panduan.
3. Percuma tidak perlu bayar.
4. Sangat relevan dengan keperluan PdPc Abad ke 21 ketika ini.
5. Boleh share video ke social media.
6. Video boleh embed ke webiste atau blog anda. 

Cons:
1. Beberapa 'tools' masih belum siap dan dalam pembangunan.
2. Perlu pilihan option Bahasa Inggeris (sebagai nilai tambah). 
3. Perlukan nama yang lebih 'catchy' dan mudah diingat.  

Verdict:
Aplikasi ini memberi informasi yang sangat berguna hanya daripada smartphone anda. 

Download aplikasi ini di sini:
play.google.com/store/apps/details?id=cikgu.fadzil.edutech


kredit Huraian dan Gambar : sini

Tiada ulasan:

Catat Ulasan