Selasa, 18 Julai 2017

Senarai Cadangan Aktiviti Pembelajaran Abad ke-21 untuk Peneguhan - Gambar dan Video

Perkongsian Oleh Puan Azura Dari Sisc 

terima kasih atas perkongsian ilmu bermanfaat ini

Antara aktiviti (sesuai untuk peneguhan) yang diaplikasikan ialah:

1. HOT SEAT (Kerusi Panas)

Image may contain: one or more people
Seorang murid dipilih/sukarela secara bergilir duduk di atas kerusi di hadapan kelas untuk menjawab apa sahaja soalan yang dilontarkan oleh murid lain berkaitan topik yang dipelajari.

2. BEG BERACUN



Beberapa set soalan yang telah ditetapkan perlu dijawab oleh kumpulan tertentu dimasukkan ke dalam sebuah beg. Beg tersebut dilontar antara satu kumpulan kepada satu kumpulan apabila muzik dimainkan.
Apabila muzik berhenti, kumpulan yang mendapat beg perlu mencabut set soalan dan mengajukan soalan kepada kumpulan yang telah ditetapkan pada set soalan tersebut. Salah seorang ahli kumpulan yang ditetapkan perlu menjawab soalan yang diajukan.
Jika salah, kumpulan lain dibenarkan untuk menjawab soalan tersebut. 2 markah diberikan jika jawapan yang dijawab adalah betul.

3. KAHOOT!
Aplikasi Kahoot! juga boleh digunakan untuk aktiviti peneguhan.
Murid perlu melayari http://kahoot.it untuk bermain.

,

Sebelum itu, guru perlu membina set soalan berserta jawapan yang betul. Semasa aktiviti peneguhan, guru perlu melancarkan soalan yang telah dibina dalam aplikasi Kahoot untuk mendapatkan game pin.

4. DRAGON BALL

Image may contain: 1 person, eating and sitting
Guru menyediakan beberapa soalan. Setiap satu soalan, ditulis pada sehelai kertas. Kertas soalan tersebut, direnyuk sehelai demi sehelai berlapis sehingga membentuk sebiji bola besar.
Semasa aktiviti peneguhan, guru melontar bola tersebut pada murid dan murid yang mendapat bola tersebut perlu membuka kertas tersebut untuk menjawab satu soalan. Aktiviti diteruskan sehingga semua soalan terjawab.

AKTIVITI LAIN

aktiviti Stesen

Setiap kumpulan diminta bergerak ke stesen mengikut masa tertentu dan pergerakan mengikut putaran jam. Setiap stesen disediakan satu soalan. Setiap kumpulan diminta berbincang dan menyelesaikan soalan yang diberikan. Jawapan boleh ditulis pada sehelai kertas atau di dalam buku latihan masing-masing. 
Image may contain: 1 person

Aktiviti Inside Outside Circle.



Setiap murid lingkaran dalam diberikan kad soalan berserta jawapan dan diminta membacakan soalan tersebut kepada murid di lingkaran luar. Murid di lingkaran luar boleh mencuba untuk menjawab soalan sebanyak dua kali. Jika salah, jawapan akan diberikan oleh murid lingkaran dalam dan nama murid yang gagal menjawab dicatat pada kad soalan. Murid di lingkaran luar diminta bergerak mengikut putaran jam apabila berjaya atau tidak menjawab soalan.



Penggunaan Gambar Semasa Set Induksi

Image may contain: one or more people

Penggunaan Thumb

Image may contain: one or more people

Kad trafik

Image may contain: 1 person, sitting and indoor

Tiada ulasan:

Catat Ulasan