Selasa, 17 Oktober 2017

"Jangan Bagi Terlampau Banyak Beban Kepada Murid "- Menteri Pendidikan Malaysia

Penggunaan Buku Kerja yang banyak hanya akan menyebabkan beg berat, murid terpaksa membawa beg yang hampir 10Kg setiap hari.
“Ada murid yang bawa 10 kilogram buku ke sekolah. Kita jangan bagi terlampau banyak beban kepada murid. Buku teks sudah ada, namun ia ditambah dengan buku kerja, buku latihan sehingga terlampau banyak,” kata Menteri Pendidikan.
Beliau  diminta mengulas  mengenai kenyataan Timbalan Menteri Pendidikan II, Datuk Chong Sin Woon bahawa terdapat sekolah yang mengingkari  pekeliling mengenai penggunaan  buku kerja di sekolah rendah yang sekali gus  menyebabkan bebanan kepada murid.
Murid di sekolah rendah sebenarnya perlu diberi peluang merasai keseronokan alam persekolahan.
Kebanyakan sekolah membeli buku kerja luar sebagai latihan tambahan terutamanya murid di tahap 2. Namun begitu, apabila ia terlalu banyak akan menyebabkan beg murid terlalu berat dan buku tidak dapat dihabiskan.
Bagi guru, keperluan menggunakan buku kerja adalah kerana beberapa faktor seperti, kekurangan latihan, murid tidak sempat menyalin soalan, buku kerja lebih mudah digunakan dan sebagainya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan